4️⃣  W trakcie ciąży stanowczo należy unikać źródeł zatruć pokarmowych i właśnie dlatego trzeba bardzo uważać (i nie jeść) na wszystko co może być nadpsute lub jest wątpliwej jakości i pochodzenia. Dlatego też należy unikać surowych mięs, ryb, jajek oraz surowych, ale długodojrzewających produktów tj. szynki parmeńskie i sery z niepasteryzowanego mleka. Za to produkty tj. sushi z usmażoną/ugotowaną rybą i camembert z pasteryzowanego mleka spokojnie możne się znaleźć w diecie kobiety w ciąży. Grzyby też można jeść, ale tylko takie, których jesteśmy na 110% pewni (a już na pewno tj. boczniaki, czy pieczarki).
5️⃣  A co z piciem? Oczywiście alkoholu kobiety w ciąży pić nie powinny, ale cała reszta napojów, które są naturalnie niesłodkie – jak najbardziej. Ile? Żeby nie być spragnione i żeby kolor moczu był jasłosłomkowy. Woda, woda z dodatkami, herbaty owocowe, kawy zbożowe, kawy bezkofeinowe, herbaty ziołowe, zielone. Kawę, yerbę i czarną herbatę można pić, ale trzeba uważać na łączną ilość kofeiny. 1-2 filiżanki kawy dziennie, czy 3 czarne herbaty to bezpieczna ilość.
6️⃣  Nie daj się zwariować. Nie musisz robić rzeczy, których nie robiłaś do tej pory tj. płukanki i specjalne „oczyszczanie” warzyw i owoców z pestycydów. Takie działania najczęściej nie mają sensu. Nie musisz dla zdrowia kupować żywności organicznej ani ekologicznej, chyba że masz taką ochotę, albo łatwy dostęp do sprawdzonej, lokalnej żywności. Nie musisz też w 100% rezygnować ze słodyczy lub innych przekąsek – grunt, żeby miały swoje należne miejsce w diecie – sporadyczne i w nie za dużych ilościach.
7️⃣  Niuansów potrafi być więcej (a na pewno dużo za dużo jak na wpis na Facebooku), dlatego dobrze wyszukiwać dodatkowe informacje jedynie ze sprawdzonych źródeł. Zaufaj swojemu lekarzowi i (jeśli korzystasz z takich usług) dietetykowi, a szukając informacji w sieci korzystaj z artykułów PISANYCH i PODISANYCH przez specjalistów (dietetyków klinicznych, lekarzy, ginekologów, doradców laktacyjnych itd.). Nie szukaj porad na forach internetowych, nie bierz też bezkrytycznie wszystkich porad, których udzielają znajomi i rodzina (chyba, że są specjalistami ginekologii/ medycyny/ dietetyki itd. 😉).
8️⃣ Rzetelne źródła informacji:
https://1000dni.pl/ (sprawdzone informacje od planowania ciąży do 3 roku życia dziecka; bezpłatne poradniki-ebooki, w tym o żywieniu kobiet w ciąży)
https://www.mp.pl/pacjent/ciaza/ (ogromna baza wiedzy z medycznymi odpowiedziami na większość pytań)

Dietetyk Diana Szumilas-Kogut